کتف مرغ برشته با نمک و پنج ادویه لیمویی


مواد لازم
۲ حبه سیر خرد شده

۲ قاشق غذاخوری زنجبیل پوست گرفته و رنده شده

۲ قاشق غذاخوری سرکه

۱ قاشق غذاخوری پنج ادویه

۴ قاشق غذاخوری سس سویای رقیق

۲ قاشق غذاخوری عسل

۲ قاشق غذاخوری خمیر لوبیای زرد

۱۲ عدد کتف مرغ

روغن بادام زمینی یا روغن سبزیجات برای سرخ کردن

۴ عدد پیازچه ورقه‌ای شده

۱ عدد فلفل قرمز ورقه‌ای شده

سبزیجات معطر

برای پنج ادویه لیمویی

آب ۱ عدد لیو

۲ قاشق غذاخوری پنج ادویه

۲ قاشق غذاخوری شکر

۲ قاشق غذاخوری نمک دریا

طرز تهیه
۱. تمام مواد پنج ادویه لیمویی را در یک کاسه کوچک ریخته و تا زمان استفاده، کنار بگذارید. در یک کاسه کوچک دیگر، زنجبیل، سیر، سرکه، سس سویا، عسل، خمیر لوبیا زرد و ۱ قاشق غذاخوری از پنج ادویه لیمویی ( می‌توانید بقیه آن را در شیشه نگهداری کنید) را مخلوط کنید. بال‌ها را در یک پلاستیک مخصوص نگهداری غذا ریخته و مواد را روی آنها بریزید. کیسه را ببندید و خوب تکان دهید تا مواد به تمام کتف هابرسد. حداقل به مدت ۳ ساعت در یخچال بگذارید.

۲. حرارت فر را از قبل روی ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. کاغذ مخصوص آشپزی را در سینی پهن کرده و با اسپری روی آن روغن بپاشید. کتف ها را از مواد بیرون آورده، مواد اضافی را از روی‌ آنها بتکانید و روی سینی بچینید. تا زمانی که طلایی و قهوه‌ای شوند بپزید که معمولا ۲۵ دقیقه طول می‌کشد، سپس آنها را از فر بیرون بیاورید.

۳. باقی مانده مواد را در تابه ریخته و روی حرارت بگذارید تا به غلظت دیپ درآید. در یک تابه ووک، هر طرف مرغ را به مدت ۳۰ ثانیه در روغنی به عمق ۱ سانتی‌متر سرخ کنید. بال‌ها را در کاسه‌ای ریخته و روی آنها مقداری از پنج ادویه لیمویی بپاشید. کتف ها را در ظرف چیده، پیازچه‌ها را روی آنها بپاشید و گرم سرو کنید.1


طرز تهیه کتف کبابی خوشمزه

پای ثابت مهمانی‌های خودمانی، میزهای اردور و مجالس کوچک جشن و سرور است.

در کشورهای غربی به هر کارناوال یا بازار مکاره‌ای که سر بزنید، عطر خوش کباب بال و کتف یا به اصطلاح خودشان، بوفالووینگر پای هر رهگذری را سست می‌کند. یکی از ساده، سریع و لذیذترین غذاهای فوری که روش‌های طبخ متفاوتی دارد. دستور تهیه ارائه شده، شیوه معمول کانادایی است.

مواد لازم
کتف و بال مرغ: 24 عدد

کره آب‌شده: 6 قاشق غذاخوری

سس فلفل تند: 100 میلی‌لیتر

پودر پاپریکا: 2 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل قرمز: به میزان لازم

فلفل سیاه: یک قاشق چای‌خوری

کرفس: چند ساقه(اختیاری)

طرز تهیه کتف کبابی
کره،‌ سس فلفل و پاپریکا را مخلوط کرده و نمک و فلفل آن را اندازه کنید. 3 تا 4 قاشق غذاخوری از مخلوط را کنار گذاشته و مابقی را داخل یک کیسه پلاستیکی وترجیحـــــا زیپ‌کیپ بریزید.

تکه‌های کتف و بال را با چاقو سوراخ کرده و داخل مایه بیندازید. اجازه دهید تا حداقل یک ساعت در آن باقی بماند تا کاملا طعم‌دار شود. اگر قصد دارید این طعم‌دهنده را یک روز زودتر تهیه کنید، به جای کره از روغن مایع استفاده کنید، چون کره در یخچال جامد می‌شود.

تکه‌های بال و کتف را از مایه خارج کرده و مایه کره و فلفل را کنار بگذارید.

یک توری کباب روی منقل یا کباب‌پز قرار داده و کتف‌ها را روی آن بچینید. هر طرف را 8-7 دقیقه کباب کنید. گهگاه مقداری از مایه را که کتف‌ها در آن خوابانده شده بود، روی آنها بمالید. کتف‌ها را در ظرف چیده و سس کنار گذاشته را روی آن بدهید و در صورت تمایل، با کرفس سرو کنید.

نکات
در کنار این خوراک، یک سس شامل مایونز، ماست، پنیر بلوچیز رنده‌شده، سرکه، پودر سیر و نمک و فلفل را سرو کنید.

به جای سس تند از 6 قاشق غذاخوری سس کچاپ که با 2 قاشق غذاخوری آب و 2 قاشق غذاخوری آبلیمو رقیق شده است استفاده کنید.

کرفس به شکل سنتی در کنار این غذا قرار دارد؛ شما می‌توانید آن را با هر نوع سالاد، سبزیجات آبپز، سیب‌زمینی سرخ کرده یا تنوری جایگزین کنید.2


طرز تهیه بال مرغ سوخاری با سس بوفالو

معمولا در کنار بال مرغ سوخاری از کتف مرغ هم استفاده می‌کنند. در واقع به نظر می‌رسد بهترین قسمت‌های مرغ برای سوخاری کردن بال و کتف مرغ باشد.

مواد لازم
بال و کتف مرغ: ۱ کیلوگرم

آرد نشاسته ذرت: یک لیوان

آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری

پودر سیر: ۱ قاشق چایخوری

پودر پیاز: ۱ قاشق چایخوری

پودر فلفل پاپریکا: ۱ قاشق چایخوری

پودر فلفل قرمز: ۱ قاشق چایخوری

پودر فلفل سیاه: ۱ قاشق چایخوری

نمک: ۲ قاشق چایخوری

بیکینگ پودر: ۲ قاشق چایخوری

آب: ۱ لیوان

روغن: به میزان لازم

طرز تهیه
برای تهیه بال مرغ سوخاری با سس بوفالو ابتدا بال‌ها را خوب بشورید و نوک بال‌ها را با قیچی گوشت‌بری جدا کنید. اگر پوست بال را نمی‌پسندید می‌توانید روی هر بال چند شکاف سطحی ایجاد کنید و پوست بال را جدا کنید. حالا در یک کاسه نصف لیوان آرد نشاسته ذرت، یک قاشق غذاخوری آرد سفید و تمام چاشنی‌ها را با هم مخلوط کنید. در مرحله بعد به تدریج آب را به این ترکیب اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا یک مایه خمیری یکدست و صاف به دست بیاید.
 
قبل از این‌که بال‌ها را در این مایه خمیری بغلتانید و سرخ کنید ابتدا نصف لیوان آرد ذرت باقی‌ مانده را در یک بشقاب بریزید و بال‌ها را در آن بغلتانید و در یک ظرف دیگر کنار بگذارید.
 
روغن را در یک قابلمه خوب داغ کنید، مقدار روغن باید آن‌قدر باشد تا بال‌ها در روغن غوطه‌ور شوند. در حین داغ شدن روغن بال‌های مرغ را یکی یکی در مایه‌ای که درست کرده‌اید بزنید و تمام قسمت‌ها را آغشته کنید.
 
بال‌های مرغ را در روغن داغ بیندازید و بعد از این‌که تمام قسمت‌های آن طلایی و برشته شد از روغن درآورید. برای این‌که روغن اضافی بال‌ها گرفته شود آن‌را روی دستمال حوله‌ای بگذارید.
 
بعد از گرفتن روغن اضافی بال‌ها آن‌را در سس بوفالو بغلتانید و در ظرف مناسب سرو کنید و اگر می‌خواهید به روش اصلی و سنتی بال مرغ سوخاری بخورید کرفس خرد شده و بلوچیز را در کنار این غذا فراموش نکنید.3


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.alamto.com
3.www.blog.okcs.com